Av Vegard Karde Valdermo
Teknologien har tatt mer og mer over i skolen de siste årene. På mange skoler er det vanlig at elevene har sin egen datamaskin eller nettbrett som de kan bruke som et hjelpemiddel i undervisningen. Én av de grunnleggende ferdighetene er digitale ferdigheter. Denne grunnleggende ferdigheten skal være en del av den faglige kompetansen og er nødvendig for at elevene skal tilegne seg kunnskap (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 11). En del av den teknologiske verden er spill. Minecraft er et spill som er blitt vanlig å bruke under opplæringen i grunnskolen. Dette blogginnlegget vil se på om spillet Minecraft er en god ressurs til å fremme motivasjon og mestring hos elevene på barneskolen.
Minecraft
Minecraft er et av verdens mest populære spill og spilt av mennesker fra over hele verden. Det startet som et dataspill, men kan nå spilles på alle mulige typer plattformer som for eksempel PlayStation, Xbox, mobil og nettbrett. Spillet har aldersgrense 7 år, som gjør at det passer til elever på barneskolen. Spillet handler om å samle kuber, slik at man kan bruke disse som redskaper for å bygge bygninger og andre konstruksjoner.
En funksjon av spillet Minecraft er Minecraft Education. Minecraft Education baserer seg på selve spillet, men har en del funksjoner som gjør at den passer bra til klasseromsundervisning. Funksjonen har tre moduser som elevene kan prøve; klasserom, kreativ og overlevelse. Klasseromsmodus gir elevene mulighet til å kode slik at de kan komme seg rundt og bygge konstruksjoner. I tillegg har læreren mulighet til å se hvor elevene er og kan sørge for at ingen av elevene ødelegger for hverandre. I kreativ verden har elevene tilgang på alt av ressurser, noe som gjør at de kan boltre seg fritt med det de ønsker. Overlevelse handler om at elevene må skaffe seg ressurser til både å overleve, i form av mat og ressurser til bygging (Minecraft, u.å.).
Minecraft Education har en egen side hvor læreren kan få hjelp til å lage undervisningsopplegg som kan passe til alle typer undervisning og fag. Undervisningsoppleggene passer for alle typer grupper, både full klasse og mindre grupper. Hvis læreren bruker noen av undervisningsoppleggene som allerede finnes, kan læreren dekke noen av fagfornyelsens tverrfaglige temaer. For eksempel er det en verden som heter Climate futures – Transportation. I denne verdenen skal elevene prøve å skape en grønnere hverdag i en verden som er full av klimagasser og forurensing (Minecraft, u.å.). På denne måten kan elevene jobbe med det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Det tverrfaglige temaet handler om verne om livet på jorda og denne verdenen er en god mulighet til å få en bredere forståelse rundt kjerneelementet (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 14)
Den digitale ferdigheten og danning
En av de grunnleggende ferdighetene som skal integreres i alle fag er den digitale ferdigheten. Begrepet mediedannelse er bruk av Imsen, i forbindelse med opplæring i bruk av digitale verktøy og elektroniske remedier. Begrepet mediedannelse kan en dele inn i to deler; å beherske de tekniske sidene ved verktøyet og kjenne til mulighetene som finnes og å skille mellom pålitelig og upålitelig informasjon og vise kritisk sans i kommunikasjon med fremmede (Imsen, 2016, s. 446). Gjennom spillet Minecraft kan elever både lære seg å beherske de tekniske sidene ved verktøyet de bruker, men også lære seg å vise kritisk sans i kommunikasjon med fremmede siden spillet har en online-funksjon. Når elevene blir litt eldre, kan en ta i bruk online-versjonen for å undersøke hvordan de klarer å samhandle med andre mennesker fra rundt om i verden. På denne måten får de også øvd på den muntlige og skriftlige ferdigheten når de må kommunisere med andre.
Grunnopplæringen har også som oppgave å danne elevene med frihet, ansvarlighet og selvstendighet som mål (Utdanningsdirektoratet, 2020, s. 9). Gjennom Minecraft får elevene mulighet til å kjenne på friheten ved at de kan lage absolutt hva de ønsker. Samtidig kan de jobbe enten selvstendig alene eller sammen med andre for å få til et produkt. Når de lager et produkt er de ofte i samme verden som flere andre, på denne måten får de kjenne på ansvarlighet der de må lære seg å ikke ødelegge hva andre har laget og ikke forstyrre andre spillere. Minecraft kan derfor være med på danningsprosessen til eleven.
Motivasjon
Det er viktig at elevene er motiverte til å arbeide med noe, hvis ikke blir veldig lite gjort. Motivasjon er drivkraften til å begynne med noe, til å fortsette med det en har begynt med og til å ta opp det en har begynt på ved en senere anledning (Vingdal, 2014, s. 52). Elevers motivasjon kan avhenge av hva de holder på med. Å gjøre noe en liker eller mestrer vil føre til at elever blir motiverte. Derimot, å gjøre noe en ikke liker eller mestrer kan føre til at motivasjonen til elever synker. For å øke motivasjonen til elever, er det viktig at læreren legger til rette for mestring hos alle elevene.
Minecraft kan gå inn under betegnelsen ytre motivasjon fordi det er noe utenfra som motiverer eleven til å gjennomføre en aktivitet. Samtidig kan den være en indre motivasjon for de som har spilling som hobby. Det er ofte motiverende for elever når de får bruke digitale hjelpemidler til å gjennomføre aktiviteter. De digitale ferdighetene elevene tar til seg når de bruker digitale hjelpemidler som redskaper er noe de kommer til å få bruk for senere i arbeidslivet.
Eksempel fra praksis
I praksis i fjor prøvde vi ut Minecraft Education i sammenheng med et undervisningsprosjekt i samfunnsfag hvor elevene skulle lage en vikingslandsby. Elevene gikk i femteklasse og det virket som om alle elevene hadde prøvd Minecraft tidligere. I ukene i forkant av Minecraft-prosjektet hadde vi laget en vikinglandsby i kunst og håndverk ved hjelp av ispinner, pappesker, stoff med mer. Underveis i kunst og håndverksprosjektet opplevde vi at flere elever var lite motiverte til å delta i å lage ulike bygninger og figurer som passet inn i vikinglandsbyen. Vi var spente på om de samme elevene hadde samme holdninger når de visste at vi skulle lage en vikinglandsby på nytt, men denne gangen i Minecraft. Vi merket rask når vi satte i gang Minecraft-prosjektet at disse elevene var kanskje de som var mest ivrige, både til å bygge ulike ting og konstruksjoner, men også å vise frem hva de hadde laget til de andre medelevene. Eksempelet fra praksis viser at enkelte elever blir mer motivert av å kunne arbeide på et digitalt verktøy. Vi tenkte og så at elevene som var ivrige for å vise frem hva de hadde gjort kjente på mestring over at de fikk til å lage ulike typer konstruksjoner. Liljebakk (2018, s. 51) kom også frem i forskningen sin at Minecraft engasjerer og gir elevene felles opplevelser som kan brukes til å bygge relasjoner. Samtidig egner spillet seg godt til elevmedvirkning fordi elevene kan være med å bestemme hvilke regler spillet skal ha og hva som er hovedoppgaven til elevene.
Negativt?
Én negativ del ved det å jobbe med digitale verktøy er at kanskje ikke alle skoler har utstyr nok til alle eller at utstyret er utdatert. I tillegg kan også være tidkrevende å sørge for at alle elevene får logget seg inn og får kommet i gang med spillet. Læreren er ofte avhengig av at enkeltelever hjelper til slik at prosessen med innlogging og å lære seg hvordan Minecraft fungerer går raskere.
Det kan også være et stort sprik i hvilke ferdigheter elevene har innenfor Minecraft. Noen elever kan ha spilt spillet i flere år, mens for andre er det første gang de prøver det ut. Det kan derfor være lurt å gi elevene enkle oppgaver og tid til å bli kjent med spillet i starten, før en tar fatt i de litt kompliserte og utfordrende oppgavene. I tillegg er mye av spillets navn på gjenstander og personer på engelsk, noe som kan gjøre det vanskelig for de yngste elevene å forstå ulike begreper i starten, selv om en også kan se på det som god læring av begreper på engelsk.
Motiverende og lærerikt
Minecraft er et spill som passer godt for undervisning på barneskolen. Spillet kan gjøre elevene mer motiverte til å delta i undervisningen og til å lære noe de synes er uinteressant. Å spille Minecraft lar elevene øve på den digitale ferdigheten. Samtidig er læreren avhengig av at skolen har utstyr nok til alle og må sette av god tid til å gjøre seg selv og elevene kjent med hvordan Minecraft fungerer og hvilke muligheter en har med spillet. Jeg kan garantere at med én gang alle elevene er inne og skjønner hvordan de skal spille, kommer så og si alle elevene til å være motiverte og føle mestring på ulike måter. Minecraft Education er et fantastisk redskap for å gjøre undervisningen artigere og lærerik.
Referanseliste:
Imsen. (2020). Lærerens verden: innføring i generell didaktikk (6. utgave.). Universitetsforlaget.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdiier-og- prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for- laring-utvikling-og-danning/?lang=nob
Liljebakk, C. (2018). Profesjonsfaglig digital kompetanse Minecraft Education Edition som digital læringsarena [Masteroppgave, Universitetet i Tromsø]. Munin uit. https://munin.uit.no/handle/10037/22266
Minecraft. (u.å.). Minecraft education edition. Hentet 2. september fra https://education.minecraft.net/nb-no/homepage
Vingdal, I. M. (2014). Fysisk aktiv læring, et helhetlig læringssyn. I I. M. Vingdal, Fysisk aktiv læring (ss. 37-59). Oslo: Gyldendal.