Ipad i skolen vil fremme elevenes læring

Av Kine Mari Somby Teigen

Da Norge måtte stenge ned i mars 2020 var det mange skoler som måtte omstille hele undervisningsrutinene deres til noe som kunne fungere fra hjemmet. Skolene innførte undervisning ved hjelp av digitale verktøy og apper, lærere måtte sette seg inn i nye metoder og rutiner for hvordan de skulle gjennomføre undervisningen for elever som satt på andre siden av skjermen, og elevene måtte sette seg inn i nye rutiner for hvordan de skulle tilegne seg kunnskap. Man kunne i denne perioden se behovet for digital kompetanse hos lærere, men også hos elevene, da dette var en omstilling som ikke var forventet, men som var nødvendig. Etter denne pandemien har mange innsett hvor avhengig verden er eller kan være av digitale verktøy og kommunikasjon, og verden blir bare mer digital med tiden. Så kan man gjøre elevene og lærerne bedre rustet til å møte den digitale verden, og en eventuell ny utfordring i samfunnet som krever den digitale kompetansen som pandemien har krevd av oss? Med økt bruk av digitale plattformer og verktøy kan man øke elevenes og lærernes digitale kompetanse, og dermed ruste de bedre til å møte en ny krise som den vi har vært gjennom. Det er allerede kjent at samfunnet blir stadig mer digitalisert, og mye tyder på at digital kompetanse vil kunne bli  avgjørende for framtidens utvikling og suksess. Derfor bør skolen legge mer til rette for tidlig utvikling av digital kompetanse, og dette kan gjøres gjennom å innføre Ipad i undervisningen.

Digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene i læreplan fagfornyelsen 2020. I alle fagene elevene skal ha i grunnskolen er digitale ferdigheter relevant og viktig. Derfor vil bruk av digitale verktøy i undervisningen være relevant uavhengig av fag, og derfor vil det bidra til det faglige innhold og forberede elevene for et samfunn i stadig utvikling mot en digital verden. Ipad i skolen vil samtidig som det er et verktøy for det faglige, danne en grunnmur, som kan bygges på, når det kommer til digital kompetanse og å gjøre elevene klar til å møte det store, digitale samfunn. Bruk av Ipad i skolen vil i tillegg til å øke den digitale kompetansen, effektivisere opplæringen. I min praksis på en Ipad-skole opplevde jeg hvordan bruk av Ipad gjorde undervisningen mer effektiv, samt hvordan det kunne tilpasses de ulike elevenes behov. Gjennom delingsapper, spesielt designet for skolen, kunne lærer presentere undervisningsopplegg for timen, samt legge ut oppgaver til elevene. Da alle elevene har hver sin Ipad og tilgang til disse delingsappene, kan lærer legge ut all informasjon, undervisningsplaner og lekser. Dette åpnet for muligheten til at elevene selv kunne gå inn på programmet og se gjennom hva som er gjort i undervisningen og eventuelle oppgaver som er lagt ut, dersom de eksempelvis ikke har forstått eller ikke har fått med seg hva de skal gjøre, eller hvis de har hatt fravær fra timen. Altså vil selve tavleundervisning som gjøres via Ipad kunne lagres, slik at både lærer og elever kan gå tilbake og se på hva som er gjennomgått i klassen. Dette kan fremme mer læring for de som eksempelvis sliter med konsentrasjon, og vil også kunne åpne for mer tilpasset opplæring, og inkludere de elevene som ikke er til stede i undervisningen.

Gjennom arbeid med Ipad i skolen vil det bli enklere å tilpasse opplæringen til flere elever. For eksempel vil elever med lite motivasjon for å skrive for hånd, kunne skrive med tastatur eller skrive på touch-skjermen. Dette vil kunne føre til at elevene øver på finmotorikk, og dermed også kunne utvikle deres håndskrift, uten å alltid måtte bruke blyant og papir. Hosle Skole har benyttet seg av Ipad, og nevner blant annet at Ipad i skolen vil kunne bidra til motivasjon og mestring for flere elever samtidig som at Ipad kan brukes som et verktøy for utvikling av blant annet finmotorikk. Dette støttes også av ergoterapeuter, som har skrevet en fagartikkel om dette med Ipad i opplæringen. Da noen elever bruker lang tid på å øve på å skrive for hånd og dermed blir motivert, vil bruk av Ipad være fordelaktig for å motvirke svekket motivasjon til skriving. Etter hvert som deres finmotorikk er videreutviklet, vil også håndskrift oppleves mindre krevende, og dermed vil ikke eleven ha svekket motivasjon i like stor grad.

Jeg har opplevd i flere praksiser at enkelte elever har behov for «fidget» leker for å holde konsentrasjonen og ha ro i undervisningen. Dette gjelder ofte elever med ADHD-diagnosen, og er effektivt. Ved bruk av Ipad kan også skriveopplæringen tilpasses disse elevene, som gjerne har vansker med å holde konsentrasjonen over lenger tid. Dette kan gjøres ved hjelp av et eksternt tastatur, som kobles til Ipaden til eleven. Eleven vil da oppleve en lik tilfredsstillende og beroligende effekt som ved bruk av fidget lekene, og dermed kunne øke fokus og konsentrasjon i timene. Gjennom min praksis på en Ipad-skole, opplevde jeg at blant annet elever med ADHD, som hadde god effekt av fidget leker, klarte å holde konsentrasjonen lenger under skriveoppgaver dersom de hadde mulighet å skrive med tastatur. Det kan tenkes at dette skyldes den samme følelsen som fidget leker gir disse elevene. Akkurat dette tror jeg kan gjelde andre elever også, men det er gjerne noe enhver lærer må vurdere for sine enkeltelever.

For elever i begynneropplæringen eller elever med diagnoser som dysleksi, vil en Ipad kunne bidra med å lære og forstå bokstaver og ord. Det finnes apper man kan installere på elevenes Ipad der programmet lyderer og leser alle bokstaver og ord underveis imens eleven skriver.

Da vil elevene bli mer kjent med hvordan hver bokstav ser ut, samtidig som de lærer hvilken lyd de har. En slik app kan også effektivisere og hjelpe elever med dysleksi, slik at de får skrivetrening. I tillegg finnes det apper som skanner en tekst og deretter leser opp teksten, og dette vil åpne for mange muligheter både på skolen og hjemme. En slik kompetanse vil kunne gjøre hverdagen til elever med blant annet dysleksi enklere, for eksempel gjennom å få opplest oppskrifter, infoplakater og lignende vil de kunne oppleve å være en del av samfunnet i mye større grad. I tillegg til dette kan Ipad bidra til en mer effektiv lesetrening der lærer også kan involveres i lesingen som skjer hjemme. Dette kan gjøres ved at elevene tar opptak av at de leser høyt fra en bok eller en tekst, og sender dette inn til læreren. Læreren kan på denne måten bruke langt mindre tid av undervisningen til å kartlegge elevenes utvikling og nivå i lesingen, fordi læreren vil ha tilgang til dette i planleggingstiden. Læreren vil altså i større grad kunne fokusere på fremgang og utvikling ved å heller bruke tid på å planlegge undervisningen som skjer på skolen, og tilpasse undervisningen til elevenes individuelle behov, i stedet for å bruke mye tid på selve kartleggingen. Dette vil bidra til videre utvikling av leseferdighetene til elevene. Statped støtter også dette i en artikkel der de trekker frem hvordan digitale verktøy kan bidra til bedre tilpasset opplæring.

Med økt fokus på digital kompetanse tidlig i skoleløpet, vil elevene være bedre rustet til selvstendighet og møtet med samfunnet. Det fine med Ipad i skolen er at man kan tilpasse undervisningen til hver enkelt elev på ulike måter. Elevene kan til og med få ulike lekser eller oppgaver ut fra nivå, uten at det blir gjort tydelig og offentlig, da det deles på deres private Ipad. Det er ikke bare fordeler med Ipad i skolen hvis man ønsker å tilpasse undervisningen for alle. Det er elever som vil dra nytte av å skrive for hånd og arbeide på «tradisjonell» måte, og denne muligheten vil ikke forsvinne selv om man benytter Ipad i skolen. Bøkene, blyantene og muligheten for å skrive for hånd vil alltid være der for de elevene som trenger det i stedet for Ipad. Man behøver heller ikke å gjennomføre all undervisning ved hjelp av Ipad. Ipad kan brukes som et effektivt hjelpemiddel, men kan også utelates fra undervisningen der det høver seg. På denne måten vil prinsippet om tilpasset opplæring i opplæringsloven § 1-3 og prinsippet for undervisning og tilpasset opplæring i læreplan fagfornyelsen 2020 bli ivaretatt.

Ipad i skolen vil fremme læring og motivasjon hos elevene. Gjennom å innføre bruk av et fast digitalt verktøy i skolen vil elevene få en tilpasset opplæring, samtidig som opplæringen vil bli effektivisert i form av struktur og rutiner som enkelt kan tas fram når som helst. Elevene vil gjennom mer arbeid med digital kompetanse, bli mer rustet til å møte et stadig mer digitalt samfunn, noe som er en viktig del av formålet med opplæringen.

Kilder:

Udir (2020). Utdanningsspeilet 2020. https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn- forskning/tema/utdanningsspeilet-2020/del-2/digital-undervisning-under-koronastengte-skoler/

UiO (2021). Hva vet vi om digitalisering i skolen? https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/om/aktuelt/aktuelle- saker/2021/Hva%20vet%20vi%20om%20digitalisering%20i%20skolen-.html

Statped (2021, 26. April). Pedagogiske og digitale verktøy. https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/struktur-og-forutsigbarhet-i-det- digitale-laringsmiljoet/pedagogiske-og-digitale-verktoy/?depth=0#2

Romstad, E. (2018). Bruk av teknologi i undervisningen kan gjøre underverker for motivasjonen til elevene.  https://utdanningsforskning.no/artikler/2018/bruk-av-teknologi-i- undervisningen-kan-gjore-underverker-for-motivasjonen-til-elevene/

Hosle skole (lest november 2021). Ipad og håndskrift, den motoriske utviklingen. https://www.hosle.no/index.php?artID=2935&navB=285

Dihle, T., Dolmen, M. S., Eik, A. B., Høiberg, L. K. & Vatne, S. T. (2013). iPad + barn = sant. Ergoterapeuten, 2013 (06), s. 68-73. https://www.ergoterapeuten.no/Admin/Public/Download.aspx?file=Files%2FFiles%2FFagartkler%2FiPAD.pdf

Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Udir. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende- ferdigheter/2.1-digitale-ferdigheter/

Dette innlegget ble publisert i Ipad i skolen, Teknologistøttet læring. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *