Av Malin Stormo
Sosiale medier har en stor plass i unges hverdag. De unge bruker sosiale medier til å chatte, bli underholdt eller for å underholde selv, men med sosiale medier kommer også noe som er blitt en større og større utfordring, digital mobbing. Ifølge elevundersøkelsen 2020 sier 2,2 % av alle elevene i Norge at de blir mobbet digitalt (Wendelborg, 2020, s. 14). Dette er en økning fra 2019, og man ser at økningen i hovedsak kan tilskrives de yngre aldersgruppene. Dette er altså et økende problem i samfunnet, som bare blir mer og mer teknologisk. Man kan også si at begrepet mobbing er i endring, da flere skoler som ble undersøkt melder om at utfordringene knyttet til mobbing i stor grad dreier seg om skjult mobbing, utfrysning og digital mobbing. Hva er spesielt med digital mobbing, og hvordan kan vi som lærere jobbe for å forebygge dette?
Digital mobbing defineres som mobbing som gjennomføres ved bruk av elektroniske hjelpemidler. Handlingen må skje gjentatte ganger for å kunne klassifiseres som mobbing. Den som blir utsatt for mobbing, skal også defineres som en som vanskelig kan forsvare seg selv. På den andre siden kan man argumentere for om denne definisjonen holder i møte med digital mobbing. Det at det er vanskelig å fjerne innlegget eller bilder fra internett, slik at en enkeltstående hendelse kan komme opp på nytt og på nytt, den vil altså alltid ligge der slik at den som ble utsatt for et krenkende innlegg eller lignende kan gå inn og få den rett i fleisen igjen. Man har heller ikke mulighet til å få med seg hvem innholdet er blitt distribuert til. Da vil hendelsen som i utgangspunktet var en enkeltstående hendelse kunne klassifiseres som en gjentatt handling.
Digital mobbing kan i mange tilfeller oppleves verre enn fysisk mobbing. Når en elev blir mobbet digitalt får hen aldri fri fra mobberne, siden man i dagens samfunn alltid er tilgengelig på mobiltelefon eller via endre elektroniske hjelpemidler. I mange tilfeller vil det mobberen har skrevet være tilgengelig for alle, slik at hvem som helst kan se hva som er blitt skrevet. Mobberne kan også opptre anonymt på nett, slik at elevene ikke vet hvem som har skrevet stygge ting til dem. Når man kan opptre anonymt kan det også være lettere å være mobber. Man ser nemlig ikke hvordan det man har skrevet, eller at man har utelatt noen fra en gruppe, kan påvirke den man mobber. Man er gjemt bak en skjerm, usynlig for omverdenen.
Digital mobbing åpner også opp for mulighet til å ta i bruk multimodale ressurser som bilder og video. Slike ting kan være svært vanskelig å slette i ettertid. Dette kan føre til at elever har bilder eller videoer liggende ute på nett som de ikke ønsker skal være der. Det er også vanskelig å få oversikt over hvem som har delt videoen eller bildene videre. Alle disse tingene nevnt ovenfor kan føre til at grensen mellom offentlig og privatliv forsvinner. Derfor mener jeg at det er viktig å utvikle en god digital dømmekraft hos elever og lærere, og ikke minst hos foreldre.
Det er også sett en signifikant sammenheng mellom ungdom som blir mobbet på nett og de som ikke blir det når det kommer til psykiske vansker. I artikkelen «Mobbing, digital mobbing og psykisk helse til barn og unge i Tromsø» kommer det fram at ofre for digital mobbing rapporterte om en stor økning i depresjon og angst, i sammenligning med de som ble utsatt for klassisk mobbing. Dette burde være en stor tankevekker, fordi vi allerede har økende antall elever med depresjon og angst. Kan vi som lærere forebygge digital mobbing, vil vi altså også kunne forebygge angst og depresjon blant barn og ungdom.
Digital mobbing kan være vanskelig å oppdage for lærere og foreldre, da dette ikke er veldig synlig for oss. Her er det viktig å poengtere at digital mobbing ikke alltid er begrenset til det digitale, men kan gjenspeiles i klasserommet. Det betyr at man kan være oppmerksom på om noen blir satt utenfor det sosiale i klassen, da er det stor grunn til å følge med om det skjer digital mobbing i det skjulte. Dette er et vanskelig tema og mange lærere føler nok at de ikke har kompetanse nok til å oppdage digital mobbing. Derfor mener jeg det er enda viktigere å ta tak i dette og få frem i media. Mange foreldre er kanskje ikke klar over dette problemet og det kan bidra til at man får øynene opp og kan være til hjelp for flere unge.
Hva kan vi gjøre?
Det finnes mange måter man kan gripe an dette problemet. Som de fleste skjønner er det vanskelig for oss som lærere eller foreldre å finne ut akkurat hva som har skjedd på nett og om noen blir mobbet. Når det kommer til vanlig mobbing, kan man som lærer i større grad bryte inn og avverge en situasjon som har oppstått. Dette er utfordrende når det kommer til digital mobbing, siden man ikke har en oversikt over hvem som står bak eller hvor mobbingen har spredd seg. Det er også umulig å være til stede på alle medier der elevene er.
Derfor synes jeg det er viktig å fokusere på å lære elever nettvett og hvordan man oppfører seg på nett. Man kan også lære elever at hvis de opplever å bli mobbet på nett at de må ta vare på meldinger eller lignende innlegg slik at de kan brukes til å få tak i mobberne. Hvis man har gode nok digitale ferdigheter kan dette dokumentere krenkelser slik at man kan opprette en sak. Gode digitale ferdigheter utvikler seg ved å bruke teknologi, det betyr at skolen i stor grad er en arena for elever som ikke har tilgang på teknologi når de er hjemme. Hvis de lærer digitale ferdigheter på skolen, kan de ta i bruk dette når de opplever hendelser utenfor skoletid.
Det kan også fungere og lage felles spilleregler for nettvett, mobilbruk og forebygging mot digital mobbing. Disse kan deles med både elever og foreldre. Et godt skole-hjem samarbeid er et viktig steg i retningen for å kunne gjennomføre dette. Her kan man legge vekt på mobbeparagrafen 9a om at alle elever har rett til en trygg og god skolegang, og å bli inkludert. Denne paragrafen begrense seg ikke til bare fysisk på skolen, men også digitalt. Selv husker jeg at på ungdomsskolen hadde vi besøk at en bedrift som kan ligne på slettmeg.no, og politiet som snakket om digital mobbing. Dette var et fint tiltak der de klargjorde for oss elever hva som er digital mobbing, og hvor alvorlig dette er. Politiet fortalte også at de har personell som kan finne avsender til anonyme meldinger, hvis det opprettes sak. Dette kan virke skummelt på elevene, men det viser dem hvilken alvorlig sak dette er og at man ikke er så anonym som man tror på nettet. Slike møter kan også sette søkelys på hva som er mobbing, og at det en person tenker bare er morsomt, kan virke krenkende på en annen.
Mobilforbud er et tiltak flere skoler har tatt i bruk for å forhindre at digital mobbing i skoletiden. Dette kan være et effektivt tiltak, men det kan også gjøre det vanskelig for skolen å avdekke digital mobbing, når denne starter etter skoletid.
Oppsummering
For å oppsummere, digital mobbing kan være en mobbeform som oppleves vanskelig for mange elever. Dette er fordi man kan opptre anonymt, den som blir utsatt for slike hendelser har ikke oversikt over hvem som ser innlegget eller lignende og det som er skrevet eller lagt ut kan bli liggende på internett til evig tid. Dette betyr at digital mobbing kan defineres som mobbing allerede etter en engangs hendelse. Men dette betyr ikke at det er umulig å forebygge. Skolen kan løfte elevers teknologiske evner og dømmekraft, slik at de i større grad kan opptre trygt på nettet. Felles regler som er delt med både foreldre og elever kan bidra til at foreldre er mer oppmerksomme når barnene er på nett. Man kan også oppmerksom gjøre elevene til alvorlighetsgraden av å mobbe på nett, slik at de kanskje tenker seg om en gang ekstra før de trykker på send.
Tenk over, ville du sagt dette til personen hvis dere sto ansikt til ansikt? Ville du sendt denne videoen eller bildet hvis personen i innlegget sto og så på? Hvis nei, da lar du være!
Kilder
Tømte, K., Gudmundsdottir, G. B. & Hatlevik, O. E. (2017). Hvordan forstå og forebygge digital mobbing?
Esperås, Å. N. (Mai 2014). Den treffer så brutalt…: En kvalitativ studie om digital mobbing på ungdomstrinnet. [bacheloroppgave]. Høgskolen i Sogn og Fjordane. https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/handle/11250/216907
Thorvaldsen, S., Westgren, B. B., Egeberg, G., & Rønning, J. A. (2018). Mobbing, digital mobbing og psykisk helse hos barn og unge i Tromsø Tidsskriftet Norges Barnevern, 95(2-03), 128–142. https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2018-02-03-05
Wendelborg, C. (2020). Mobbing og arbeidsro i skolen.
Opplæringslova (2021). Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa. ( LOV-1998-07-17-61). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11