Av Anders Gjerstad Lindvåg
I dette blogginnlegget skal jeg sette søkelys på kosmetiske gjenstander som kan kjøpes i spill for at karakterene dine skal se annerledes ut. Dette kan være en form for kjøpepress som flere unge i dagens samfunn utsettes for. Jeg er selv veldig interessert i gaming, og har selv brukt ekte penger på kosmetiske gjenstander i ulike spill. Nettopp derfor forstår jeg hvorfor unge i dag bruker så mye penger som de gjør på online-spill. Jeg er ute etter å finne ut på hvilken måte unge blir påvirket av dette kjøpepresset på ulike goder i spill, nettopp fordi jeg tror det kan være et problem i dagens samfunn blant unge.
Hva er skins?
Gaming er en hobby mange unge i dagens samfunn har. For mange er gaming noe unge gjør veldig ofte på fritiden, både fordi det er moro, men også fordi deres venner gjør det. Det kan være et sted hvor unge samles enten for å bli bedre til å spille, men også for å sosialisere seg og snakke sammen. Jeg er selv gamer, og spiller ofte sammen med mine kompiser. Dette hjelper meg med å opprettholde kontakten med de som ikke bor på samme plass som meg.
I løpet av de siste årene har online-gaming blitt veldig populært. Dette vil si at man spiller sammen med andre, hvor som helst i verden. Man kan spille med sine venner, eller man kan møte helt tilfeldige folk.
Spill som Fortnite, Counter-Strike, World of Warcraft og League of Legends er blant de mest populære online-spillene i dag. Innenfor disse spillene spiller man som en karakter. Denne karakteren kan man si er en «plain» karakter, som vil si at det er ikke noe spesielt med dens utseende. Hvis man vil, så kan man innenfor spillene kjøpe det som kalles skins for at karakteren skal bli kulere og se bedre ut. Skins er kosmetiske gjenstander som spillere bruker ekte penger på, og det er ikke nødvendigvis småpenger. Disse gjenstandene gjør ikke at du får noen form for goder i spillet, det endrer bare hvordan du ser ut.
Skins i gaming har på flere måter blitt den nye moten blant unge. Her gjelder det å ha de kuleste, nyeste og til og med dyreste gjenstandene. I Counter-Strike sikler de aller fleste etter en kosmetisk kniv. Disse knivene varierer veldig i pris, men de kan koste alt fra 1000 kr – 20 000 kr, som er helt uvirkelig å tenke på. Du kan i tillegg åpne kasser, som du får fra å spille, men da må du også betale for en nøkkel (30 kr) for å åpne den. Dette kan på mange måter sammenlignes med gambling, siden du satser på å få noe som er verdt mye. Sannsynligheten for å få en kniv i en kasse er så å si null.
Men hvorfor vil vi ha skins hvis vi ikke blir noe bedre av det? Som jeg nevnte tidligere, har skins på mange måter blitt mote for unge i dag. Har du ikke skins, kan du fremstå som dårlig i spillet, og man vil kanskje ikke spille sammen med deg. Jeg har selv vært påvirket av presset om å ha kule skins, så jeg forstår veldig godt hvorfor unge i dag bruker penger på spill. Det kan være flere grunner til at man har lyst på skins, og ofte er det bare fordi man vil se kul ut, og fremstå som en god spiller. I medietilsynets undersøkelse fra 2020, viser de til at hele 58 % av 9-18-åringer som gamer, har brukt eller bruker penger på spill. Det er betydelig flere gutter enn jenter som gjør det.
Skins = mote?
Jeg har selv erfart i tidligere praksis at skins er veldig viktig, både for inkludering, men også for status. Her har jeg blant annet observert utestenging på grunn av mangel på riktige skins. I tillegg har jeg hørt historier om en gruppe med elever som bruker skins med ulike farger til ulik dag, hvor man som gruppe må ha samme farge. Har man ikke skins i denne fargen, må man kjøpe seg det for å være med i gjengen. Dette er en problematikk som er helt lik motepresset av ekte klær, og det kan skape uenigheter, utestenging og mobbing blant unge i skolen.
For flere unge kan dette med skins skape konflikter både på skolen, men også i hjemmet. Det er ikke nødvendigvis alle foresatte som har råd eller som lar barna sine bruke ekte penger på spill. Flere tenker nok at det ikke er noe vits i å gjøre det, mens andre ikke tenker så mye på det i det hele tatt. Hvis en elev blir utestengt på grunn av mangel på skins, har foresatte kanskje lettere for å la de bruke penger innad i spillet.
Merkeklær er ofte veldig dyrt, men hvis «den kule» i vennegjengen for eksempel har kjøpt seg en Canada Goose-jakke, ender ofte hele gjengen med å kjøpe seg det, nettopp på grunn av status. Spill på samme måte som klær er veldig flinke til å promotere nye skins, og de får disse skinsa til å se utrolig kule ut, noe som gjør at flere unge kjøper nettopp disse. Det finnes tusenvis av ulike skins, på samme måte som klær. Dette gjør at alle karakterene kan være unike, samt at de som spiller kan føle at de har noe eget, på en helt annen måte enn hvis man ikke har skins.
Hvordan påvirker dette elevene?
Skins kan på flere måter påvirke elevene negativt. På den ene siden kan det føre til uenigheter eller konflikter, og på den andre utestenging og til og med mobbing. «Åh, har du ikke noen skins? Taper!». «Har ikke foreldrene dine råd?». «Du har jo ingen skins, du må jo være drittdårlig.». Dette er eksempler man kan møte på hvis man ikke tar seg råd, eller vil kjøpe skins i ulike spill. Hvordan blir elevene påvirket av dette? Det er ikke sikkert at de tenker så mye over det, men noen vil helt sikkert føle seg utenfor hvis de ikke har skins. Og det at foresatte har penger til at deres barn skal kjøpe seg kosmetiske gjenstander i spill, er ikke en selvfølge. Det er veldig forståelig, mener jeg, at unge har lyst å kjøpe seg skins, og når en ikke får lov eller har råd til det når alle andre i vennegjengen har det, kan føre til problemer hos denne personen.
På den ene siden tenker jeg at skins er en form for klær, så hvis unge vil bruke penger på digitale klær og mote, så er jo dette egentlig veldig forståelig. På den andre siden er det jo nettopp bare digitale klær, så hvorfor er det da vits i å kjøpe seg skins?
Hva kan vi gjøre for å hindre motepress i spill?
Det at mange unge i dag føler at skins gjør deg til en bedre spiller, er ofte feil. En kan føle seg bedre, men som med alt annet her i verden, blir man bare bedre i noe hvis man gjør en ting: nemlig å øve. E-sport har blitt veldig populært, så populært at det til og med har kommet e- sportalternativer på videregående skoler. For å få frem at skins ikke er nødvendig for å bli god i spillet, kan man vise til profesjonelle e-sportspillere som ikke bruker skins. Det finnes flere «kjendiser» innenfor gaming som ikke bruker skins, men som er blant verdens beste i ulike spill. Hvis vi får dagens unge gamere til å se at skins ikke nødvendigvis betyr så mye, eller at det gjør deg bedre i spillet, kan kanskje flere unge slippe dette motepresset. Heller å fremme at det å være god betyr mer enn hvordan en ser ut.
Det å belyse ulike problemer rundt dette temaet om skins, kan gjøre at lærere blir mer informert om at det er en problematikk som er til stede i dagens samfunn. Jeg mener derfor at det er viktig at lærere har kjennskap til denne problematikken, slik at en er obs på problemer som kan oppstå gjennom kjøpepress av skins.
Skins er som så mye annet bare utseende, og det er ikke alltid det som nødvendigvis betyr mest.
Referanser
Medietilsynet. (2020). Barn og Medier 2020: En kartlegging av 9-18-åringers digitale medievaner. https://www.medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/barn-og-medier- undersokelser/2020/201015-barn-og-medier-2020-hovedrapport-med-engelsk-summary.pdf