Minecraft:Education Edition i skolen

Av Sirianna Hurlen

«I 2020 spilte 96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene i alderen ni til atten år dataspill. Minecraft er blant topp fem av de mest spilte spillene» [5].

Minecraft Education Edition er et digitalt spill som er laget som en læringsplattform i skolen, med utgangspunkt i vanlig Minecraft. Minecraft er et fleksibelt og kreativt spill hvor du utforsker verdener og bygger ting med ubegrensede ressurser, eller må finne ressurser selv. Minecraft har uendelig med muligheter slik at man kan bygge hva som helst. Alt fra vikingskip og slott til å eksperimentere med elektriske kretser. Spillet har to ulike moduser – overlevelse og kreativ, hvor man i overlevelse kan kjempe mot dyr og monstre, men også selv ta skade og bli angrepet. For å kunne bygge må en sanke inn ressurser fra trær, stein og andre kilder for å kunne bygge. I kreativ modus skal man bygge så mye man vil med tilgang til uendelig med ressurser [3].

Ved å spille Minecraft Education Edition kan elevene lære programmering, 3D-modellering og servervedlikehold [1]. Minecraft Education Edition kan fremme kreativitet, samarbeid og problemløsing og benyttes i flere fag slik at det egner seg godt til tverrfaglig arbeid. Spillet legger til rette for de viktige hovedpunktene i kunnskapsløftet 2020 som samarbeid, skaperglede, engasjement og utforskertrang. Spillet brukes av både elever og lærere slik at de kan samarbeide om å løse problemer. Det har uendelig med muligheter, så det er fantasien og kreativiteten som setter grenser for hva en kan bruke spillet til. I norskfaget er det tips om å kunne lage scener fra Bukkene Bruse hvor elevene også kan skrive ned tekstplakater med eventyret, inne i spillet. I matematikk kan elevene lage skolen i riktig målestokk, eller lage et vikingskip i samfunnsfag. [3] Det er derfor et hav av muligheter for elevene ved å ta i bruk Minecraft i undervisningen.

Minecraft Education Edition gir deg tilgang til en lang rekke undervisningsopplegg som kan brukes i klasserommet. Dette kan være både i full klasse, mindre grupper eller individuelt. Noen av de ulike undervisningsoppleggene kan dekke flere av fagfornyelsens tverrfaglige temaer, demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring [2]. Lærerens rolle i spillet blir å legge til rette for undring, gruppesamarbeid, kreativitet, skaping, diskusjon, refleksjon og argumentasjon. Spillet har også lærerkontroll med ulike muligheter for tilrettelegging. Lærer kan ha kontroll på hva som foregår i spillet og passer på at elevene er i samme samfunn. Lærer kan også sette opp barrierer i spillet slik at elevene ikke kan vandre over disse. Skru av vold og ulike figurer som kan skade spillfigurene, skru av chat, eller skru av muligheten for at spillfigurene kan skades av fall, brann og drukning. Lærer kan også skrive til elevene på tavler med ulike instrukser eller beskjeder. Elevene kan også ta skjermbilde av det de har laget og legge det inn i et album slik at lærer kan se hva de har gjort.

Minecraft baserer seg i stor grad av visuelle uttrykk. I en klasse med elever hvor det er behov for lese- og skrivestøtte vil spillet kunne legge til rette for at de likevel kan delta og vise sin kunnskap og kreativitet. I chatten kan du skru på tekst-til-tale eller bruke noe som heter Engasjerende leser. Ved å tilrettelegge for elever med alvorlig skolefravær som er opptatt av spilling, kan det å ta i bruk Minecraft i undervisninger bidra til å motivere dem til å møte i undervisning og oppleve mestring. Det kan også være en måte å skape relasjon til elevene [2].

NRK la i 2020 ut en reportasje om en skoleklasse som spilte Minecraft i undervisningen. De brukte det som en avslutning på tema om blant annet jernalderen og steinalderen. Da visste elevene hvordan husene var og hvordan de egentlig levde på denne tiden. Jeg vil vise til noen av elevutsagnene [5]

– Det er gøy og lærerikt. Vi har lært hvordan de levde, hvilke hus de bor i, og hvordan de jakter på mat og sånt, sier elev Emilia Holen (9).

– Det er ganske gøy, og man lærer ting mens man har det artig, og da føler man ikke at man lærer, sier elev Georgios Tzellos (9).

Det er uendelig med muligheter i dette spillet og det er tydelig at noen elever synes det er engasjerende å kunne spille i skolehverdagen. Jeg blir selv motivert til å vise det frem til elever. Men er det bare så enkelt som det virker? Hva må vi som lærere tenke på før en begynner å spille?

Min første tanke er å sette av god tid til å forstå spillet og dens muligheter før elevene introduseres for det. Jeg kan se for meg om jeg som lærer ikke kjenner til spillet godt nok og bare slipper elevene ut i en verden og forventer godt samarbeid kan det skjære seg. Elevene vil begynne å lage «klikker», med sine nærmeste venner og stenge andre ute. Dermed vil en mulighet være å danne barrierer i spillet og dele inn i grupper på forhånd, før de blir vandt til spillets muligheter.

Jeg vil også trekke frem den stramme timeplanen til lærere hvor det vil være krevende å sette seg inn i noe helt nytt uten noen form for hjelp. Dette er noe jeg selv har erfart da jeg var i praksis hvor vi skulle ha planleggingsdag. På grunn av koronarestriksjoner ble vi studentene plassert i et annet rom i en annen etasje, mens lærerkollegiet var på personalrommet. Vi fikk beskjed før oppstart at vi skulle laste ned Minecraft Education Edition og gå inn i spillet og utforske. Ingen på praksisgruppa hadde spilt Minecraft eller noe lignende før. Vi hadde alle forstått at Minecraft var et spill hvor man skulle bygge noe. Vi lastet ned og åpnet spillet, men her var det på ingen måte mulighet til å forstå hva vi skulle gjøre. Det var flere ulike muligheter for å kunne begynne å spille så vi trykte oss inn en plass. Ingen introduksjoner ble gitt, eller hjelp inne på spillet. Vi utforsket nærmere én time før motivasjonen forsvant og vi jobbet med noe annet isteden for. Dette var mens lærerkollegiet var nede på personalrommet og fikk opplæring av noen som hadde satt seg inn i spillet. Jeg har derfor ingen erfaring med å selv få spille, men har fått erfare hvor umulig det føles å lære seg det på egenhånd.

På arbeidsplassen min hadde jeg også en kollega som skulle lære seg Minecraft for å se om det var noe hun ville benytte seg av i undervisning. Hun skulle først se om hun forsto selve spillet før hun satte seg inn i mulighetene med Education Edition. Jeg så hvor mange timer hun brukte på å forstå det. Hun spilte etter jobb på kveldstid, hvor barnet hennes måtte lære henne en god del, og brukte alle pausene i løpet av en arbeidsdag. Dette var i flere dager. Dette vil jo si at hvis du som lærer skal kunne benytte deg av slike spill – som viser seg å ha god nytte i undervisning, og være lærerikt, motiverende og engasjerende for elevene – så må du sette av mye tid, i tillegg til annen undervisning som skal planlegges gjennom en arbeidsdag. Man kan tenke seg grunnen til at slike opplegg nedprioriteres i en hektisk lærerhverdag, da det er en god del andre ting som prioriteres. I en drømmeskole ville det vært satt av mye mere penger slik at det ble ansatt flere lærere, og lærerne fikk mer egentid til planlegging av opplegg som krever tid. Kanskje vil dette skje en vakker dag i fremtiden …

Referanseliste

https://kreasjon.net/minecraft/?gclid=EAIaIQobChMIze-p66W18wIVDa- yCh35ggxiEAAYASAAEgJvh_D_BwE

https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/minecraft-i-et-inkluderende- klasserom/

https://www.nrk.no/nordland/skole-i-bodo-bruker-dataspillet-minecraft-for-a-laere-elever-om- jernalderen-1.15269006

Dette innlegget ble publisert i Dataspill i skolen, Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *