Hvordan kan vi som lærere være med på å forebygge digital mobbing i skolen?

Av Eivind Nilsen

Hvorfor digital mobbing?

Digital mobbing er et relativt nytt fenomen som de siste ti årene har fått økt fokus etter økt bruk av digitale kommunikasjonsformer. Norge er blant de land i verden som har størst mobiltelefontetthet i befolkningen (Heskestad, 2015). Heskestad (2015) refererer til Robert S. Tokunaga (2010) som definerer digital mobbing på følgende måte: «Digital mobbing er en hvilken som helst handling utført via elektroniske eller digitale medier av individer eller grupper, som gjentagende kommuniserer fiendtlig eller aggressive meldinger, som har til hensikt å påføre skade eller skape ubehag for andre». 93 % av barna i Eu Kids Online- undersøkelsen bruker internett ukentlig, mens 60 % bruker det daglig. De begynner å bruke Internett tidlig i barndomsårene. 87 % bruker Internett hjemme, mens 63 % bruker Internett på skolen. Hjemmet er altså det vanligste stedet å bruke Internett (Heskestad, 2015). Et sentralt trekk ved digital mobbing er at det er vanskelig å slippe unna. Tidligere før internett og telefoner kunne du slippe unna mobbingen når du var hjemme til en viss grad, men nå blir en ikke mobbet kun på skolen. 31 % av norske barn oppgir at de har blitt mobbet i løpet av det siste året, hvor 8 % sier at mobbingen har skjedd på Internett. Å få tilsendt sårende meldinger eller at meldinger om en selv blir publisert slik at andre kan se det, er den vanligste type nettmobbing (Heskestad, 2015). Om du er på sosiale medier risikerer du å bli kontaktet hele tiden via nettet. Det spiller ingen rolle om mobberen er fysisk til stede hvor du er. Meldinger via mobiltelefonen, Facebook, Instagram eller Snapchat gjør alle steder elevene befinner seg fysisk utrygge (Heskestad, 2015). Bruken av internett er en sentral del i norske barns liv. Internett brukes til mye forskjellig hver dag som underholdning, læring, aktiviteter, informasjon og vennetilknytning. Det er viktig for barn og unge å være tilgjengelig. Det kan føles som en belastning og ikke vite hva som blir skrevet eller lagt ut på sosiale medier (Heskestad, 2015). Derfor har jeg tenk meg fram til å svare på problemstillingen “ Hvordan kan vi som lærere være med på å forebygge digital mobbing i skolen?“

Grunn til at jeg har valgt å bygge bloggen min om nettmobbing blant ungdommer, er fordi at jeg er interessert i det psykososiale miljøet på skoler. Flere skoler etter min erfaring har mangel på kjennskap til hvordan de skal håndtere digitale mobbekonflikter, og hvordan de som ikke er på sosiale medier skal få med seg hver gang det drives på med nettmobbing. Konflikter, mobbing og digital mobbing er et særdeles viktig tema i skolen. Elever som vokser opp med sosiale medier, vil gradvis når de blir eldre kunne føle både på det sosiale presset som oppstår med alderen.

Klassemiljø og gode relasjoner til elevene

Heskestad (2015) sier at en av årsakene til at barn mobber, kan være at man opplever e n«gevinst» ved å mobbe et annet barn. Hun sier at når en elev mobber en annen elev kan en få en følelse av å være mektige. De kan få følelsen av tilhørighet til en vennegruppe ved at noen utestenges fra denne spesifikke vennegruppen, og dermed får en sterke tilknytning til denne gruppen. Dette være utestenging fra å spille med en spesifikk gruppe etter skolen eller gruppechater på sosiale medier. Barn kan mobbe for å hevde seg selv, for å styrke sin posisjon i vennegjengen eller for selv å være den som blir mobbet. Andre mobber fordi det er omgangsformen i gjengen, og de mobber uten å tenke over at det er det de gjør. Selvhevdelse, et dårlig selvbilde og vanskelige familieforhold er ofte sentrale grunner for at elever mobber andre elever. Situasjoner som dette vil jeg si at om du som klasseleder og lærer kan forebygge med å danne et godt klassemiljø, som innebærer et inkluderende miljø hvor elevene tar vare på hverandre. Om du har en elev som blir mobbet digitalt, tenker jeg det er viktig at mobbeofferet ikke føler seg alene. Om du som lærer allerede fra første dagen har klart å skape et godt klassemiljø der elevene har aksept ovenfor hverandre, vil dette kunne forebygge utestengingen fra blant annet sosiale medier, spill på internettet eller arrangementer. Om eleven som føler seg mobbet har et godt støtte apparat av medelever rundt seg som de kan snakke og få støtte av, vil det kunne være med på å at andre elever er med på å inkludere den som blir mobbet tilbake i gruppen.

Som lærer tenker jeg at det ikke bare viktig at du danner et godt klassemiljø, men du burde også klare å danne et godt lærer-elev forhold med alle på trinnet. Jeg har etter min erfaring sett at dyktige kontaktlærere, klarer å bli kjent med dem elevene sine til den graden at de kan lese og ofte skjønner hvis noe er galt. Noen elever kommer oftest ikke til lærerne med problemene sine med engang, så å ha gode nok relasjoner til elevene slik at du ofte kan se om en elev sliter og kanskje trenger støtte vil i læreryrke være veldig hjelpsomt. Elever kan komme seint til lærerne med problemene sine, så å kunne tidlig få innsikt i elevene sine problemer vil kunne være med på å forebygge tidlige tegn på noe som kan ha eskalert seg til mobbing. Det å kunne se om en elev blir mobbet, vil jeg si er i større grad nødvendig når en elev opplever digital mobbing. Dette tenker jeg er viktig fordi det er lettere å observere om en elev blir mobbet fysisk på skolen som lærer, enn om noen blir mobbet på internett utenfor skolen. Dette båndet du har med eleven vil kunne være kritisk for at du som lærer i det hele tatt er klar over at en av elevene dine blir utsatt for digital mobbing.

Som kontaktlærer er det selvfølgelig vanskelig å få med seg alt som skjer til enhver tid, så om du har en god relasjon til hver enkelt elev, vil de også kunne tørre å komme til deg som kontaktlærer om noe er galt. Eller svare ærlig på om alt er bra, siden etter erfaring kan elever fort ikke svare ærlig til en lærer om hvordan de har det på skolen, om de ikke fult stoler på læreren som de snakker med. Så når lærerne spør hvordan elevene har det, er det trolig flere som ikke svarer ærlig. Det er derfor det er viktig at de voksne på skolen viser at de bryr seg. Selv med en god relasjon, kan noen elever fremdeles ha vansker om å åpne seg opp for andre voksne, det kan for noen være lettere å snakke med en venn eller medelev. Noe som igjen viser at god klasseledelse vil kunne være med på å forebygge mobbing.

Kompetanse og Kunnskap

Siden tidligere nevnt så har bruken av internett er en sentral del i norske barns liv. Walbye (2012) skriver at I tilfeller ved mistanke om digital mobbing i skolen kan det være problematisk for læreren å undersøke en sak grunnet lite tid og ressurser, og elevenes personvern. Å undersøke saken avhenger av lærerens kompetanse og fordypning i å oppdage mobbing. Lærerne må altså ha kunnskap om hva digital mobbing er for å kunne undersøke saken. Dette krever at læreren har god digital kompetanse som også omfatter bruk av sosiale medier. Læreren er også avhengig av at elevene kommer til han/hun og sier ifra om digital mobbing forekommer.

Hun utpeker at det er viktig at lærerne har kompetanse og fordypning i både det å kunne oppdage mobbing, men også kunnskap om digital mobbing. Etter mine erfaringer i praksis og tanker om temaet så synes jeg at generelt sett så har lærere alt for lav kompetanse når det kommer til sosiale medier og digital mobbing. En eventuell løsning som kunne bli satt i gang på diverse skoler som sliter med at elevene deres blir utsatt for digital mobbing er at lærerne gjennomgår kurs og opplæring på både kunnskap om digital mobbing og digital kompetanse. Jeg føler at det er mange lærere med mangel på kunnskap og kompetanse, og at dette er en som er med på at det finnes elever som ikke lærere vet om blir mobbet. For å kunne forebygge digital mobbing vil dette kunne være en med på å oppdage og stanse digital mobbing før problemet utbrer seg. Med gode relasjoner til hver enkelt elev, et godt klassemiljø og en bred kompetanse og forståelse om digital mobbing med bruk av sosiale medier, føler jeg at vi lærere har større sjanse til å oppdage, utarbeide og forebygge digital mobbing i skolen. Dette er dessverre ikke en konkret løsning for å stoppe all form for digital mobbing i skolen, men er noe jeg føler vil kunne være med på å danne en god grunnbase for skolen til å kunne håndtere digital mobbing videre i framtiden.

Referanseliste:

Heskestad, S. A. (2015). Digital mobbing (Mastergradsavhandling, Det teologiske menighetsfakultet). Hentet fra: https://mfopen.mf.no/mf- xmlui/bitstream/handle/11250/293700/AVH5050-kand-nr-5007-masteravh-Heskestad- navn.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Walbye, M. (2012). Digital mobbing og krav til lærerrollen: en sosiologisk problematisering av opplæringsloven (Mastergradsavhandling, Universitetet i Tromsø). Hentet fra:https://mfopen.mf.no/mf-xmlui/bitstream/handle/11250/293700/AVH5050-kand-nr-5007- masteravh-Heskestad-navn.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Dette innlegget ble publisert i Nettmobbing, Sosiale medier. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *