Mobilbruk i undervisningen, til hjelp eller forstyrrende?

Av Marianne Bønå

I dagens samfunn ser vi de fleste ungdommer med telefonen i hånden til en hver tid, telefonen har kommet for å bli. Telefonen er gjerne med på jobben, skolen, trening, toalettet og kjøkkenet. Ungdommer har med seg telefonen for å konstant være tilgjengelig hvem enn det er som prøver å få tak i dem. På bakgrunn av blant annet dette har digitale læringsressurser også blitt mer utbredt, og elever bruker både nettbrett og pc til å løse ulike oppgaver på skolen og hjemme. Læreplanverket bygger på fem grunnleggende ferdigheter som elevene skal utvikle gjennom hele opplæringsløpet. Dette fordi de skal utvikle egen identitet og sosiale relasjoner, de må også danne seg kunnskapen fra de fem ferdighetene for å senere i livet delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv. Blant de fem grunnleggende ferdighetene finner vi digitale ferdigheter (Kunnskapsdepartementet, 2017). I norsk skal også digitale ferdigheter jobbes med, ved blant annet å kunne bruke digitale kilder i arbeid med tekster. De skal også kunne planlegge, redigere og utvikle tekster basert på kunnskap de besitter fra før. Herunder skal de også vise en selvstendighet og dømmekraft i valg og bruk av digitale ferdigheter (Kunnskapsdepartementet, 2019).

Er mobiltelefonen et verktøy for å lære elevene dette? På telefonen finnes blant annet ulike applikasjoner, kamera, redigeringsprogrammer, musikk og lydopptak. Telefonen gir tilgang til mye som kan være nyttig i planlegging og gjennomføring av undervisning.

Hvordan bruke telefon i undervisningen

Ved å bruke telefonen som et verktøy i skolen kan undervisningsoppleggene varieres og gjøres på flere ulike måter. De kan for eksempel få i oppgave å lage podkast hvor de skal reflektere rundt et spesifikt tema. De kan ha en avslutningsquiz som handler om et tema de akkurat har lært ved å bruke programmet «kahoot». Det finnes òg ulike applikasjoner på telefonen hvor du kan lage videoer om naturen og dermed bruke det i geografi eller naturfag undervisningen. Telefonen trenger nødvendigvis ikke å brukes til noe kreativt. Elevene kan også gjøre noe helt enkelt som å høre på lydbok. Jeg tenker at den er et bedre verktøy fordi den er lettere å manøvrere enn en pc eller et nettbrett vil være. I mange tilfeller laster den raskere enn en pc, og dermed vil det effektivisere undervisningen. Elevene vil få mer tid til fag enn oppstart av pc/nettbrett. Dessuten vil elever med spesifikke vansker som dysleksi ha god nytte av undervisningen, og stille nokså likt med medelever (Statlig spesialpedagogisk tjeneste, 2021). 

Prioriteringene som blir gjort er ulikt fra skole til skole, og noen plasser finnes det ikke ressurser, dermed kan ikke alle skolene gjøre som de ønsker. Derfor tenker jeg at elevene bør få bruke sin egen telefon når de ikke har tilgang på pc eller nettbrett. Det finnes selvfølgelig mange grunner for at dette ikke er innført. En av grunnene er nok fordi mobilen kan være et forstyrrende element og en annen grunn kan være fordi vi vil likestille elevene så mye som mulig. Derfor vil det muligens skape et skille når en elev har den nyeste iPhone 14 og en annen har en gammel telefon uten de samme funksjoner. Dessuten kan dette også føre til at elevene ikke kan benytte seg av alle programmene som brukes i skolen. Mobilbruk i undervisningen kan derfor være med på å synliggjøre elevene med dårlig økonomisk kapital, og det vil da være med å bidra til en større forskjell i klasserommet. Dersom det oppstår et slikt skille kan det gi en mulighet til at elevene får jobbe med holdninger og skape en samtale rundt disse holdningene. En slik samtale vil være et holdningsskapende arbeid og man kan ta det opp i samfunnsfagstimene eller timen livet. Ved at elevene skaper gode holdninger og aksepterer at folk er forskjellige og eier forskjellige ting kan det hindre utenfor skap og det blir et mindre skille blant elevene.

I ordensreglementet til offentlige grunnskoler i Tromsø kommune står det blant annet at oppførsel som ikke aksepteres er «å forstyrre undervisningen, med for eksempel bruk av elektronisk utstyr» og «Den enkelte skole kan lage utfyllende regler ved vekt på å være en mobilbevisst skole» (Forskrift om ordensreglement, 2021, paragraf 8-2). Min erfaring fra praksis er derfor at skolene velger bort telefonen i egne reglement, og operer med noe som heter «mobilhotell» eller «mobilkoffert». Regelen er at på starten av skoledagen skal elevene levere inn mobiltelefonen sin. Det er noen få elever som man må mase på for at de skal gi fra seg telefonen, men det går som regel bra. Om telefonen skulle blitt brukt i undervisningen må det en gjensidig tillit til for at dette skal la seg gjennomføre. Lærer må kunne stole på at elevene gjør det de får beskjed om. Dersom lærer etablerer sosial kapital i klassen ved å knytte seg til elevene på en måte som gir de opplevelsen av en god relasjon, trygghet og tillit (Wilken, 2008 s. 56). Tenker jeg det vil bli lettere å ta i bruk mobiltelefonene fordi elevene har respekt for lærer og hverandre. Elevene ønsker som regel gode relasjoner til hverandre, og ved å lytte til læreren uten å forstyrre medelever kan det være med på å gi de en større omgangskrets.

En annen ting jeg har lagt merke til er at elevene er mer sosial uten tilgang på telefonen. I friminuttene snakker alle elevene med hverandre som gjør dynamikken i gruppa god. Når skoledagen er over får elevene tilbake telefonene sine og de er straks i sin egen lille boble. Det er som om telefonen er det viktigste i livene deres. Jeg tenker derfor at en hybrid løsning som at elevene får bruke telefonen i timen til skoleoppgaver bør være greit, men i friminuttene så må de levere de inn.

Hvis elevene skal få muligheten til å bruke mobiltelefonen i undervisningen så må det regler til grunn som gjør at vi sikrer personvernet og at elevene ikke misbruker tilgangen. For et problem som kan oppstå er nettopp personvern. Personvern handler om retten på privatliv (Utdanningsdirektoratet, 2021). Barn og ungdom er mindre bevisste på konsekvensene og risikoen ved å dele for eksempel et bilde av en medelev som er tatt uten samtykke. Siden skolene som regel er mobilfrie er det vanskelig å si hva som hadde vært en følger dersom uforutsette hendelser hadde oppstått. Hvis det hadde skjedd i skolesammenheng at personvern hadde blitt brutt, hvem ville da stått ansvarlig? Jeg tenker at jeg som lærer måtte tatt støyten, men det er likevel viktig å gi elevene kunnskap og ferdigheter om personvern. Slik at elevene har en forståelse for deres egne handlinger på nett i dag og i fremtiden. Dersom telefonen skulle blitt en del av undervisningen er det desto enda viktigere å legge til rette for undervisning om personvern.  med informasjon om personvern. Ungdom generelt bruker mange forskjellige sosiale medier. Kanaler som Tiktok, Snapchat og Instagram er veldig populært. Disse applikasjonene finnes på mobiltelefonen til elevene som gjør det lett for de å poste et bilde, eller ta en video av en medelev som ikke passer seg. Om vi som lærere skal følge den digitale utviklingen så må vi også henge med og komme elevene i forkjøpet. Og derfor være oppdatert det som finnes der ute på det store internett, og ta praten som handler om holdninger og hvordan vi skal behandle hverandre.

Jeg mener mobiltelefonen kan være både forstyrrende, men også et veldig bra verktøy som kan styrke undervisningen. Elever som ikke følger reglene som er satt vil nok forstyrre medelever mer enn de lærer noe selv. Det er vel en av grunnene til at telefonen som oftest har et «mobilhotell». Det vil alltid være elever som tester lærernes grenser og derfor må vi ikke glemme å sette ned foten og lage regler. Slik at det er likt for alle elever og alle kan få nytte av de programmer som finnes på telefonen. Som nevnt tidligere inneholder telefonen mange ulike program og verktøy som kan være med på å gjøre undervisningen underholdende. Jeg tror bruk av mobiltelefonen vil motivere elevene til å gjøre skolearbeid, spesielt de elevene som trenger inspirasjon innad i skolearbeidet. Konklusjonen er at vi må følge med i utviklingen og derfor gi elevene muligheten til å bruke mobiltelefonen, men med gode regler som gjør det lettere for lærerne og takle, men også for de elever som sårt trenger et hjelpemiddel for at undervisningen skal bli litt enklere.

Referanseliste

Forskrift om ordensreglementet. (2021). Forskrift om ordensreglementet for offentlige grunnskoler i Tromsø kommune. (23.08.21). Gyllenborg Tromsøskolen.  https://gyllenborg.tromsoskolen.no/files/2021/08/forskrift_om_ordensreglementet_for_offentlige_grunnskoler_i_tromso_kommune.pdf

Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – grunnleggende ferdigheter. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/grunnleggende-ferdigheter/?lang=nob

Kunnskapsdepartementet. (2019). Overordnet del – grunnleggende ferdigheter. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nor01-06/om-faget/grunnleggende-ferdigheter?lang=nob

Statlig spesialpedagogisk tjeneste. (2021, 26. April). Mobiltelefon som læringsverktøy. Statped. https://www.statped.no/laringsressurser/teknologitema/mobiltelefon-som-laringsverktoy/

Utdanningsdirektoratet. (2021, 09. Desember). Personvern i barnehage og skole. https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/personvern-for-barnehage-og-skole/personvern-i-barnehage-og-skole/

Wilken, L. (2008). Pierre Bourdieu. Fagbokforlaget

Dette innlegget ble publisert i Konsentrasjon, Mobilbruk i skolen, Personvern. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *